Până acum credeam că roboții nu pot înlocui toate aspectele vieții, mai ales cele care țin de creativitate, artă și sentimente. Barierele au fost rupte de o echipă de antreprenori francezi care au creat un algoritm pentru calculator care poate realiza picturi asemănătoare cu originalele pictate de maeștrii din domeniul artelor, informează Reuters. Nimeni nu a crezut că un robot poate face asta, până când acesta a ilustrat tablouri celebre, aporape identice cu originalul.
Imaginea tabloului „Baron of Belamy” prezintă perioada aristocrației, cu un finisaj neclar care nu i-ar fi impresionat pe clienții lui Rembrandt. Cu toate acestea, tabloul ar scoate destui bani la casa de licitație a lui Christie. O operă ar scoate un preț estimat între 7.000 și 10.000 de dolari.
„Artiși cu un alt tip de pensulă”
„Noi suntem artiști cu un alt tip de pensulă. Pensulă noastră este un algoritm dezvoltat pe un computer”, a declarat Hugo Caselles-Dupre, inginer de calculator. El este cel care a fondat grupul împreună cu prietenii săi din copilărie, Gauthier Vernier și Pierre Fautrel, ambii având și o altă afacere. Lucrările au fost create de Rețeaua Generativă Adversariană (GAN), un algoritm care învață să genereze imagini noi alimentând o bază de date a picturilor existente. În cazul imaginilor „Belamy”, acestea au fost în jur de 15.000 de portrete.
„Viziunea nu este singurul lucru care include portretul final”, a spus Fautrel. „Mesajul și procesul artistic pentru a ajunge la imaginea finală sunt, de asemenea, importante, chiar mai mult decât produsul final”, a adăugat el.
„Este logic că imaginile generate nu sunt încă perfecte. Este o tehnologie încă foarte nouă și avem rezultate foarte bune. Avem nevoie de o cantitate semnificativă de putere pe care nu o avem în acest apartament mic”.
Trio-ul „The Count of Belamy” a fost vândut pentru aproximativ 10.000 de dolari pentru colecționarul de la Paris, Nicolas Laugero-Lasserre. „Ceea ce a fost uimitor a fost că ei nu știau nimic despre artă, nimic”, a spus colecționarul Laugero-Lasserre. „La început le-am luat pentru că oamenii erau nebuni și, în cele din urmă, sunt nebuni sau sunt geniali? Vom vedea”, a declarat acesta.
Unii artiști nu sunt convinși că o mașinărie poate face o operă de artă. „Dacă Picasso nu ar fi fost mânios, „Guernica” nu ar fi existat niciodată. Dacă Modigliani nu ar fi fost îndrăgostit de modelele sale, nuanțele sale ar fi plictisitoare și neinteresante”, a spus pictorul Robert Prestigiacomo.
„Întotdeauna există un sentiment în spatele unui tablou, fie că este vorba de furie sau dorință. Inteligența artificială este, ei bine, artificială!”
(Sursă: Reuters)