Persoanele cu deficiențe de auz din Coreea de Sud pot obține permis de conducere, cu condiția să audă zgomote mai puternice de 55 de decibeli, cum ar fi sirene și claxoane de mașină, conform legii rutiere în vigoare. Dar, când vine vorba de taximetriști, pasagerii s-ar putea simți stânjeniți în comunicarea cu șoferul.
Cu toate acestea, în Seul, au apărut primii șoferi de taxi care transportă pasageri, asistați de un program dezvoltat de Coactus, un start-up local format din studenți.
Două tablete – una instalată pe spatele locului din față și cealaltă lângă conducătorul auto – acționează ca mediu de comunicare pe tot parcursul călătoriei. Ele sunt conectate la aplicația „Goyohan Taxi” sau „Silent Taxi” în coreeană, care transformă vocea în text și permite pasagerilor să specifice atât destinația, cât și modalitatea de plată aleasă.
Pe măsură ce taxiul se apropie de destinație, pe ecran apare un mesaj automat, prin care i se solicită pasagerului să precizeze locul în care dorește să fie lăsat și o modalitate de plată.
„Am vrut să le oferim persoanelor cu probleme de auz mai multe oportunități de angajare”, a declarat recent Song Min-pyo, pentru publicația Korea Times. „Știam că oamenii ar ieși din taxi în momentul în care șoferul ar încerca să comunice cu ei folosind un carnețel și un pix. Așa că am dezvoltat această aplicație”, a adăugat Song, unul dintre membrii Coactus.
În luna iunie a acestui an, un șofer de taxi cu deficiențe de auz din Gyeongju a testat aplicația. „Înainte, pasagerii ieșeau pur și simplu din taxi în momentul în care șoferul le înmâna un carnețel, cerându-le să își scrie destinația”, a adăugat Lee, interpret în limbajul semnelor la Asociația Coreeană a Surzilor (KAD). „Șoferul mi-a spus că astfel de incidente nu se mai întâmplă, după ce a început să utilizeze aplicația”.
Totuși, numeroase companii locale de taxi continuă să respingă aplicațiile de muncă venite de la șoferi care au probleme cu auzul, motivând că lipsa abilităților verbale reprezintă o problemă peste care nu pot trece. Din fericire, Shinshin, o companie locală din Seul, a evaluat într-un mod pozitiv proiectul și a fost de acord să participe.
Compania care a dezvoltat aplicația speră că că aceasta va putea sparge stereotipuri și va ajuta populația cu deficiențe de auz să găsească mai multă acceptare în rândul celorlalți oameni.
(sursă foto: koreantimes)