Documentarul Colectiv a făcut istorie ieri, fiind primul film românesc nominalizat la Oscar. Și, pe bună dreptate, laudele nu mai contenesc, mai ales că vorbim despre o dublă nominalizare. Regizorul Alexander Nanau a reușit să strecoare documentarul în două categorii: Cel mai bun film documentar și Cel mai bun film internațional.
Acum, întrebarea care se pune e următoarea: chiar este Colectiv un film cu adevărat excepțional? Este atât de lăudat pentru că se detașează din punct de vedere valoric și cinematografic de restul? Sau pentru că are subiectul pe care îl are? Sau pentru că s-au pompat enorm de mulți bani în promovarea acestuia în presa din străinătate și pe listele foștilor președinți americani? Sau pentru că vorbim de o susținere (din toate punctele de vedere) fără precedent în România? Sau pentru că premiile Academiei Americane de Film au ajuns să se acorde exclusiv pe alte criterii decât cele care ar trebui să conteze? Ori un cumul al acestor factori? Sigur, citind aceste întrebări, vă veți gândi că iar nu suntem capabili decât să vedem negativul dintr-o știre pozitivă. Poate că aveți dreptate pe undeva, dar credem că este important să existe și o contrapondere care să echilibreze peisajul elogios al presei din România.
Cu puțin noroc și ceva mai multă insistență…
Noi, cei din redacție, am văzut Colectiv încă de anul trecut. Și pe cuvânt că ne-a plăcut. Alexander Nanau a reușit să surprindă pe cameră corupția însăși, ceea ce nu e deloc ușor de făcut. Ne-a obligat să ne privim în ochi propria conștiință și să ne punem o mulțime de întrebări cu privire la noi și la cei din jur. Ne-a schimbat? Nu, nicidecum. Dar nu pentru că ar fi un film prost, ci pentru că pe noi nu ne mai mișcă cu adevărat prea multe lucruri. Doar că, iertată să ne fie îndrăzneala, nu l-am considerat vreo capodoperă demnă de Oscar. Nici atunci, nici acum.
Comparațiile poate nu ar trebui să își facă loc aici, dar ați văzut Acasă, My Home de Radu Ciorniciuc? Ei, poate acela să fi fost un documentar demn de o nominalizare. Tot de anul trecut. Doar că unde nu-i buget… Cât despre nominalizarea pentru cel mai bun film internațional, poate a meritat-o, nu știm. Cu toate că și acolo doar noi am văzut vreo 4 filme mai bune anul trecut. Dar să spunem că nu ne pricepem și că a avut parte de o concurență sub medie. Chiar și așa, să reușească Colectiv ce n-a reușit splendidul Aferim? Ori 4, 3, 2? Ciudat, pe puțin.
În orice caz, Colectiv merită felicitări pentru această realizare. Cum-necum a obținut-o. Și cu puțin noroc și ceva mai multă insistență, poate pune mâna și pe vreo statuetă.