În contextul pandemiei de COVID-19, studenții cer reducerea taxei de școlarizare. Numeroase facultăți au anunțat deja că își vor desfășura cursurile online. În aceste condiții, studenții nu mai beneficiază de baza materială oferită de universitate (serviciile bibliotecilor universitare, sălile de studiu, materiale pentru laborator etc.).
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită universităților să prezinte mecanismele prin care se stabilesc taxele de studiu.
Comunicat ANOSR:
Începerea noului an universitar și identificarea tendinței de a decide realizarea activităților didactice exclusiv în mediul online pentru unele programe de studiu atrage atenția asupra taxelor de școlarizare și justificarea cuantumului acestora. În contextul în care activitatea didactică se va desfășura în sistem online și implicit a modificării costurilor specifice programului, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită universităților să prezinte clar studenților mecanismele prin care se stabilesc taxele de studiu, fundamentarea acestora pentru noul an universitar prin raportare la taxa stabilită pentru primul semestru și reducerea taxelor de școlarizare unde se impune conform fundamentării, pornind de la modificarea ponderii și a tipurilor de costuri specifice programului.
În învățământul superior românesc universitățile pot admite la studii peste locurile finanțate de la bugetul de stat studenții care acceptă să suporte cheltuielile de școlarizare din resurse proprii, iar taxa de școlarizare aferentă se stabilește la nivel de Senat universitar în funcție de costurile specifice școlarizării.
Totuși, conform OMECTS nr. 3666/2012 privind aprobarea Codului drepturilor și obligațiilor studentului (CDOS), art. 15, „Studenții au dreptul de a cunoaște mecanismele prin care se stabilesc taxele de studiu” și inerent modul în care se fundamentează acestea. Odată cu schimbarea bruscă a situației de fapt, se impune stabilirea taxei de studiu în raport cu noua realitate, întrucât taxa identificată de universitate ca fiind adecvată programului de studii în raport cu costurile aferente (astfel cum prevede Ordonanța de urgență nr. 133/2000 privind ı̂nvățământul universitar și postuniversitar de stat cu taxă, peste locurile finanțate de la bugetul de stat la art. 3), cât și evaluarea studentului asupra raportului dintre taxă și serviciile oferite au suferit modificări din momentul luării deciziei.
În contextul activităților didactice realizate integral online studenții nu mai beneficiază de baza materială oferită de universitate, începând cu serviciile bibliotecilor universitare, sălile de studiu, materiale pentru laborator și până la bazele sportive. Totodată, se reduc considerabil costurile universităților aferente cheltuielilor cu regia, cheltuielilor de întreţinere şi gospodărie.
Având în vedere evidenta modificare a structurii cheltuielilor universităților cu programele de studiu, se impune reevaluarea, refundamentarea acestora în raport cu cheltuielile prognozate pentru semestrul I, consultarea cu organizațiile studențești, studenții reprezentanți și informarea studenților cu privire la modul în care se vor diminua cheltuielile și, în corolar, taxele de școlarizare, astfel încât dreptul cu valoare de garanție prevăzut de Codul drepturilor și obligațiilor Studentului să fie respectat.
Reducerea taxei de școlarizare în contextul educației online trebuie privită însă și din perspectiva dificultăților financiare ale studenților ale căror familii sunt afectate financiar de criza economică generată de pandemie. Sprijinirea acestora reprezintă un punct cheie în combaterea fenomenului de abandon universitar prezent de mult timp în spațiul învățământului superior și accentuat de criza economică. Un eșec al instituțiilor de învățământ superior de a răspunde corespunzător solicitărilor contextului pandemic în toată complexitatea sa ar determina pierderi semnificative pentru societate în ansamblul său.
Asumarea răspunderii față de comunitatea universitară obligă la realizarea unui plan efectiv de susținere a studenților. Astfel, după reflectarea asupra scăderii realiste a serviciilor oferite, credem că singura soluție alternativă scăderii taxelor de școlarizare este aprobarea unui plan de investiții în resursa educațională digitală accesibilă studenților, corelat cu crearea de mecanisme adiționale de sprijin pentru studenți.
„Conducerile universităților ar trebui să prezinte studenților care conform deciziilor luate în ultimele zile vor învăța cel puțin o parte din semestrul I într-o formulă exclusiv online, măsurile propuse pentru creșterea numărului și calității resurselor oferite în comparație cu experiența semestrului al II-lea din anul universitar 2019-2020. O certitudine este legată de scăderea unor componente de cost și diminuarea accesului la servicii care erau disponibile anterior, aspecte care în lipsa unor alternative ample, efective și utile pentru studenți ar trebui să ducă la scăderea taxei de studiu. Deși nu este o surpriză că majoritatea cheltuielilor țin de componenta cheltuielilor salariale, o scădere a taxei demonstrează aplicarea unui principiu și conștientizarea situației studenților” – a declarat Horia-Șerban ONIȚA, președintele ANOSR.
Citește și Guvernul britanic nu va mai oferi împrumuturi pentru studii românilor