În Australia, măştile de protecţie împotriva Covid ar putea fi în curând reciclate pentru a îmbunătăţi rezistenţa şi elasticitatea bitumului pe şosele, în SUA sunt utilizate la producţia de mobilier şcolar sau parchet iar în Franţa unele măşti sunt refolosite în industria auto, transmite AFP.
În încercarea de a încetini răspândirea pandemiei de Covid-19, planeta a accelerat un alt fenomen: poluare cu plastic. Cel puţin 129 de miliarde de măşti, compuse din polipropilenă, elastic şi metal, sunt utilizate în fiecare lună la nivel mondial, adică mai mult de patru miliarde în fiecare zi, estimează Societatea americană de chimie. Rezultatul: aceste măşti se acumulează în parcările supermarketurilor, de-a lungul râurilor şi sufocă animalele marine.
Vânzările mondiale de măşti au crescut exponențial în 2020
Conferinţa Naţiunilor Unite pentru Comerţ şi Dezvoltare (CNUCED), citând un studiu realizat de firma de consultanţă Grand View Research, a estimat în vara anului trecut că vânzările mondiale de măşti în 2020 au explodat până la 166 miliarde de dolari, de la 800 milioane de dolari în 2019.
În domeniile turismului şi pescuitului, Programul Naţiunilor Unite pentru Mediu (UNEP) a lansat un apel către guverne să facă din gestionarea acestor deşeuri un serviciu public esenţial. Potrivit UNEP, sunt necesare 40 de miliarde de dolari pentru a gestiona efectele nefaste ale acumulării acestor noi poluanţi în ape.
Prin combinarea măştilor măcinate cu resturi de moloz, o echipă de cercetători australieni de la Institutul de tehnologie din Melbourne (RMIT) a obţinut un material suplu şi rezistent care ar putea servi drept unul dintre straturile necesare la fabricarea unei şosele. Pentru un kilometru de drum ar fi necesare trei milioane de măşti.
În Franţa, spitalele din Paris şi mai multe companii precum gigantul materialelor de construcţii Saint Gobain sau postul de televiziune TFI1 îşi recuperează măştile din coşurile de triaj. Componentele măştilor sunt separate pentru a păstra doar polipropilena, care este transformată în granule şi reutilizată în industria auto.
Însă toate aceste iniţiative se lovesc de problema rentabilităţii scăzute a activităţilor de reciclare.
Citește și Vitamina D3 în lupta împotriva coronavirus.