Metroul din Moscova, o adevărată operă de artă Magazin

Metroul din Moscova, o adevărată operă de artă

În timp ce bucureștenii așteaptă parcă de o veșnicie terminarea lucrărilor la metroul din Drumul Taberei, Moscova se mândrește cu stații de metrou demne de o expoziție de artă. Metroul din Moscova este unul dintre cele mai grandioase si extravagante proiecte arhitecturale ale Uniunii Sovietice. Stalin le-a cerut artiștilor și arhitecților să proiecteze o structură în care să se regăsească atât strălucirea (svet), cât și viitorul radiant (budushchee Svetloe).

Istoria metroului din Moscova

Lucrările pentru metroul din Moscova au început în prima parte a anilor ’30. Capitala rusă avea nevoie de un nou sistem de infrastructură pentru a face față forţei de muncă în creştere dezvoltată în urma industrializării forțate a URSS. Omul care a planificat și a supravegheat lucrările metroului a fost Lazăr Kaganovici, unul dintre cei mai apropiaţi colaboratori ai lui Stalin.

Metroul din Moscova a fost inaugurat oficial pe 15 mai 1935, cu 13 staţii pe o lungime de 11 kilometri. Cu trecerea anilor, rețeaua de metrou s-a dezvoltat, iar în prezent Moscova are 190 de staţii pe o lungime totală de 317, 5 km.

Metroul din Moscova a apărut din ambiția de a depăși democraţiile occidentale. Arhitectura stațiilor de metrou trebuia să reflecte conceptul socialist asupra artei, astfel arta trebuia să fie accesibilă pentru oricine și trebuia să fie afișată în spațiile publice. Labirintul de stații subterane oferă o varietate de stiluri arhitecturale, de la grandiosul baroc al Rusiei, până la arta contemporană. Subteranul Moscovei arată ca un adevărat palat cu candelabre opulente, basoreliefuri, mozaicuri și vitralii impunătoare.

Arta de la metrou

Stația Mayakovskaya, una dintre cele mai cunoscute stații de metrou din lume, este un exemplu de arhitectură stalinistă din perioada de dinainte de cel de-al Doilea Război Mondial.  Stația este cunoscută pentru cele 34 de mozaicuri situate pe tavan, care descriu „24 de ore în țara sovieticilor”. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, stația de metrou a fost folosită ca post de comandă pentru regimentul anti-aerian al Moscovei.

Stația Elektrozavodskaya, înființată în 1944, este unul dintre simbolurile iconice ale sistemului de metrou și  opera arhitecților Vladimir Shchuko (care a murit în timp ce lucra la proiectul stației în 1939) și Vladimir Gelfreich.  Numele stației vine de la fabrica de becuri electrictrice care se afla în apropiere. Plafonul este acoperit cu șase rânduri de lămpi incandescente circulare, în total 318 de lămpi. Stația ilustrează prin 12 basoreliefuri lupta națiunii din Primul Război Mondial.

Stația Komsomolskaya a fost inaugurată în 1952 și impresionează prin tavanul impunător ce poartă marca stilului baroc. Tot pe tavan este ilustrată lupta istorică a Rusiei pentru libertate și independență în 8 mozaicuri realizate de Pavel Korin. Pilonii solizi de marmură și candelabrele aurii dau impresia că ești într-un palat, nu într-o stație de metrou.

Surse: foto 1foto 2foto 3